DUYURU

Neden Mehmet Âkif filmi yok



Bugüne kadar İstiklal Marşı’nın şairi Mehmet Akif Ersoy’la ilgili resmi ve özel pek çok panel, sempozyum ve anma toplantısı düzenlendi, düzenleniyor. Her 12 Mart İstiklal Marşı’nın kabulü ve vefat yıl dönemlerinde  benzer programlar görüyoruz. Peki, Akif’i tanıma ve anlama noktasında ne kadar mesafe alabildik? Âkif’in mücadelesi, idealleri, eserleri ve derdini gençlere aktarma noktasında daha etkin mecralar olan sinema ve tiyatroda, bir iki kişisel çaba dışında, elle tutulur herhangi bir örnek yok. Sinemacılar ve kültüre kafa yoran hemen herkes ‘Neden Âkif’i anlatan filmimiz yok sorusunu sorarken biz de aynı soruyu yönetmenlere sorduk.

 

AHMET YENİLMEZ (OYUNCU-YÖNETMEN)

 

 

 

Yenilmez Tiyatro olarak ‘Akif dönüyor! Ya siz, neredesiniz?’ adlı oyunla ve TRT’de ekrana gelen ‘Korkma’ adlı belgesel drama ile gençlere Âkif’i anlatmak için nefes tükettik. Önümüzdeki yıl ‘Korkma’ sinema filmini çekmeye hazırlanıyoruz. Arkadaşlarımız senaryo çalışmasını bitirdi. Filmde kış sahneleri olsun istiyorum. Çok trajik hikâyeler vardır Akif’in hayatında. Delikli bir ayakkabı ile dolaştığını biliyoruz mesela. Bu yüzden 2016’nın Ocak sonunda motor diyeceğiz. Akif’in hem dünya görüşü, hem manifestosu, hem İslam alemini kucaklamasının konu edildiği, Almanya sahnelerinin olduğu bir M.Akif Ersoy filmi. Akif filmiyle ilgili finansal bir zorluk çekeceğimize inanmıyorum, gerekli alt yapıyı da oluşturduk. Birebir görüştüğümüz hem resmi, hem özel kurumlar da var.

 

ÖZHAN EREN (OYUNCU)

 

 

 

Sinema ticari bir iş. Ne kadar alıcısı varsa yapımcı da ona göre dizayn etmek durumunda. Tarihi filmlere baktığımızda, 1453’ü hariç, ciddi gişe yapan işler yok. M. Akif merhumun hayatını ciddiyetle anlatan bir sinema filmi yapayım dediğiniz zaman bu en az 10 milyon dolar bütçe demek. Netice itibariyle sinemayı ticaret olarak gören insanların göze alacağı bir ürün değildir. Bu kadar büyük riskin olduğu yerde ancak devletin veya gücü, imkânı yerinde olan insanların bu tarz projeleri, zararı göze alarak desteklemeleri lâzım. Ben Çanakkale ile ilgili Son Mektup filmime Türkiye standartlarının çok üstünde bir destek buldum ama altı sene kapı kapı dolaşmam gerekti. 

 

SALİH DİRİKLİK (YÖNETMEN)

 

 

 

Bugüne kadar gerek Mevlana ve Yunus Emre, gerekse Mehmet Akif ile ilgili olarak genellikle belgesel, dram-belgesel türünde çalışmalar yapıldı. Benimki dahil hiçbirinin akılda kalıcı olmamasının sebebi, iyi niyetle çekilenlerin bile küçük bütçelerle kotarılmaya çalışılması. İyi niyetle veya ticari amaçla olsun, bu gibi kültür abidesi kişiler basit senaryo, ucuz bütçe ve yeteneksiz ekiplerle sinemaya aktarılacaksa, hiç aktarılmasa daha iyi olur. Bugün olmazsa ilerdeki bir tarihte bu büyüklerimizle ilgili görsel eksiklikler zaten hissedilecek ve (mesela Diriliş-Ertuğrul gibi) ciddi biçimde ele alınacaktır. Bu yapımların mutlaka devlet eliyle yapılması gerekmez. Ama özel şirketlerin çekiminde bile devletin maddi-manevi desteği (çekim kolaylığı, mekân izni, askeri kişi ve malzeme desteği vs. vs.) mutlaka olması gerekir. Çünkü sinemadaki bilgisayar teknolojisi desteğinde dengeyi tutturmak çok da kolay değildir ve bir yerden sonra film, bir PC oyunu ile arasında bir parmak mesafe kalan utopik bir yapım haline dönüşebilir. Wanted’da, Birdman’da bu gibi bir garabet göze batmaz. Ancak Akif’te, Mevlana’da yapay bir saygısızlık hissi ekranı kaplar.

 

ATALAY TAŞDİKEN (YÖNETMEN)

 

 

 

Böyle bir filmin çekilememesinin muhtemel nedenlerden biri dönem hikâyesi olmasıdır. Dönem hikâyesi demek bütçe demek. İkincisi de belki de bu kadar masraf edilip yapılacak bir işin seyirci nezdinde karşılık bulmayacağını düşünmek olabilir. Türkiye’de sinema hâlâ kişisel çabalarla yapılıyor. Dolayısıyla bu tür meselelerde belki biraz daha devlet desteğinin, teşviğinin, insanların önünü açacak çabanın olması gerekiyor. Çok büyük imkânlar bulmadan yapılmamış olması belki de avantajdır. Çünkü kötü örnekler sonrasında yapılacakları da engelliyor. Şu ana kadar yapılmamış olması belki de bu işin hayrınadır.

 

STAR GAZETESİ



VİDEOLAR
FOTOĞRAF GALERİSİ
VAKIF TOPLANTILARI
XD CINEMA
EDEBİYAT KIRAATHANESİ
Üyeleri arasında Celâl Bayar, Süleyman Demirel, Alparslan Türkeş, Prof. Dr. Muharrem Ergin, Prof. Dr. Faruk Kadri Timurtaş, Prof. Dr. Necmettin Hacıeminoğlu, Prof. Dr. Nevzat Atlığ, Ahmet Aydın Bolak, Ali Naili Erdem, Prof. Dr. Tahsin Banguoğlu, Prof. Dr. Sabahattin Zaim gibi ülkemizin değerli şahsiyetlerinin yer aldığı Türk Edebiyatı Vakfı, Ahmet Kabaklı'nın girişimiyle 1978 yılında kuruldu.

KİTAPLARIMIZI SATIN ALMAK İÇİN

www.kitapyurdu.com

www.kitapyurdu.eu

www.idefix.com

Başa Dön