DUYURU

Yangından mal kaçıran adam!



Yok olma tehlikesiyle karşı karşıya kalan kültür mirasımıza kol kanat geren, Osmanlı eserlerini öpe koklaya restore eden büyük kültür adamı Ekrem Hakkı Ayverdi’nin muhteşem koleksiyonu sergileniyor.

Mühendis-mimar, restoratör, mimarlık tarihçisi... Tüm bu  kimliklerinin yanı sıra Osmanlı sanatına tutkuyla bağlı bir koleksiyoner olan Ekrem Hakkı Ayverdi, vefatının 30. yılında mutlaka görülmesi gereken bir sergiyle anılıyor. Suna ve İnan Kıraç Vakfı İstanbul Araştırmaları Enstitüsü, kaybolmuş bir dünyanın son temsilcilerinden, Osmanlı sanatı araştırmaları ve mimarlık tarihi içinde farklı bir yeri olan Ekrem Hakkı Ayverdi’yi meslek hayatı ve eşşiz koleksiyonuyla günümüze taşıyor. Geçen ay açılan ve Baha Tanman küratörlüğünde hazırlanan sergide, Ekrem Hakkı Bey’in restorasyon projelerinden, koleksiyonundaki eşsiz hat sanatı örneklerine, tekkelerde üretilen eserlerden, tablolara, işlemelerden, çini, seramik ve cam objelere uzanan örnekler yer alıyor.

 

Geç Osmanlı erken Cumhuriyet

 

Geç Osmanlı ve erken Cumhuriyet İstanbulu’nun kültür insanı ve bir İstanbul beyefendisi olan Ayverdi (1899-1984), yaşadığı dönemde değişmeye başlayan kültür ortamında eski itibarını yitiren eserlerin en seçkinlerini koleksiyonunda bir araya getirdi ve büyük bir özenle korudu. Türk Edebiyatı dergisinin yeni sayısında Ayverdi ile ilgili geniş bir yazı kaleme alan M. Selim Gökçe’nin tespitinde olduğu gibi ‘Tarihi abideleri ve eski musikiyi iki büyük ‘emanet’ olarak gören ve her ne pahasına olursa olsun, gelecek nesillere aktarılması gerektiğine inanan’ bir kültür taşıyıcısıydı Ayverdi. O adeta ‘Osmanlı eserlerini öpe koklaya restore eder, bu arada içinde gördüğü o dünyaların manasını, lübbünü araştırır’dı. Ayverdi’yi ‘Yangından mal kaçıran adam’ olarak da tanımlayan Gökçe’nin şu tespitleri de önemli: ‘Ekrem Hakkı, eserleri ve fikirleriyle, yakın dostu Nihad Sami Banarlı’nın geliştirmeye çalıştığı ‘milli romantizm idraki’ni besleyerek muhafazakar kültürün oluşmasında önemli roller üstlenmiş ve hayatını mimari mirası koruyup araştırmaya adamış son ‘Osmanlı’lardandı.’ Prof. Kazım Çeçen’in deyimiyle Ayverdi’nin ilim sahasında yaptıklarını ve meydana getirdiği eserleri ancak bir enstitü yapabilirdi.’

 

Mart 2015’e kadar görülebilir

 

Kubbealtı Kültür ve Sanat Vakfı’nın da kurucusu olan Ayverdi’nin eşsiz koleksiyonunun bir bölümünü görmek isteyenler için İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’ndeki sergi kaçırılmaması gereken bir fırsat ve 28 Mart 2015 tarihine kadar vaktiniz var. Lakin siz yine de elinizi çabuk, sayılı günler çabuk geçer!

 

PORTRE

 

1899’da İstanbul’da dünyaya gelen Ekrem Hakkı Ayverdi, 1920’de Mühendis Mekteb-i Âlîsi’nden (İTÜ) mezun oldu. Yol, köprü, hastane, cami, fabrika gibi binaların müteahhitliğinin yanı sıra, pek çok eski eserin restorasyonunu da üstlendi.  1950’lerden itibaren araştırma ve yayın hayatına ağırlık veren Ayverdi, Avrupa’da Osmanlı Mi’mârî Eserleri gibi kitapları ve birçok makalesiyle, daha önce çoğunlukla İslâm sanatı içinde ele alınan Osmanlı mimarisinin bağımsız bir araştırma alanı olarak yerleşmesinde büyük rol oynadı.



VİDEOLAR
FOTOĞRAF GALERİSİ
VAKIF TOPLANTILARI
XD CINEMA
EDEBİYAT KIRAATHANESİ
Üyeleri arasında Celâl Bayar, Süleyman Demirel, Alparslan Türkeş, Prof. Dr. Muharrem Ergin, Prof. Dr. Faruk Kadri Timurtaş, Prof. Dr. Necmettin Hacıeminoğlu, Prof. Dr. Nevzat Atlığ, Ahmet Aydın Bolak, Ali Naili Erdem, Prof. Dr. Tahsin Banguoğlu, Prof. Dr. Sabahattin Zaim gibi ülkemizin değerli şahsiyetlerinin yer aldığı Türk Edebiyatı Vakfı, Ahmet Kabaklı'nın girişimiyle 1978 yılında kuruldu.

KİTAPLARIMIZI SATIN ALMAK İÇİN

www.kitapyurdu.com

www.kitapyurdu.eu

www.idefix.com

Başa Dön